Voľne predajné afrodiziaká z pohľadu sexuológa

Od čias uvedenia viagry na trh sa zvýšil záujem verejnosti o látky s afrodiziakálnym účinkom. Ľudstvo však už tisícročia hľadá účinné látky, ktoré by podporovali sexuálny zážitok či funkciu.

Afrodiziaká môžeme podľa typu účinku rozdeliť do troch skupín:

  • látky ovplyvňujúce sexuálnu túžbu
  • látky ovplyvňujúce potenciu 
  • látky ovplyvňujúce sexuálny zážitok

Medicínsky výskum dosiahol najpresvedčivejšie výsledky v liečbe erektilnej dysfunkcie. Ide teda o ovplyvnenie potencie. Dá sa povedať, že revolúciu do tejto oblasti priniesla práve viagra, nasledovaná ďalšími liekmi zlepšujúcimi schopnosť erekcie (Cialis, Levitra). Ovplyvnenie ostatných zložiek sexuálnych funkcií zatiaľ zostáva nedostatočne preskúmané. Výsledky liečby závisia od precíznej diagnostiky poruchy zdravia. Do tejto oblasti patrí predovšetkým podávanie hormónov. Zvyčajne ide o nahrádzanie pohlavných hormónov, ktorých tvorba nie je dostatočná.

Keď sa však pozrieme na internet, ľahko nadobudneme dojem, že problémy, ktoré súčasná veda nedokáže riešiť, sú prakticky ľahko a bezpečne zvládnuteľné. On-line predajne ponúkajú širokú škálu potravinových doplnkov, ktoré zaručene zvýšia sexuálnu túžbu, zlepšia sexuálny zážitok, zlepšia erekciu, a dokonca predĺžia penis – to všetko za vysokú sumu. Je to však skutočne pravda? Čo obsahujú tieto produkty? Ako sa overovala ich účinnosť?

Bezpečnosť

Ako dôkaz predkladaný verejnosti nájdete na príslušnom serveri či v reklamnom letáku rozprávanie o bezpečnosti užívania, zvyčajne odkazujúci na prírodný pôvod všetkých zložiek produktu. Fakt, že niečo je prírodné, v mnohých ľuďoch vyvoláva ilúziu úplnej bezpečnosti a akejsi prirodzenej účinnosti. V zložení väčšiny preparátov sa objavuje zmes rastlinných extraktov. Najčastejšie zastúpené sú výťažky z catuaby, ginka biloby, epimédia, cuscuty, ženšenu, eleutherococcu, serenoy, macy. Pri všetkých preparátoch sa farbisto opisuje priaznivý účinok na rôzne neduhy vrátane sexuálnych porúch. A zvyčajne sa odporúča dlhodobé užívanie.

Testovanie preparátov

Predávané preparáty sa často odvolávajú aj na skúsenosti odborníkov a na klinické štúdie. „Skúsenosti odborníkov“ vyznievajú ako „succes stories“, s jednoznačným cieľom motivovať na kúpu. Zaujímavé je pozrieť sa bližšie na klinické testovanie týchto preparátov. Verejne prezentované výsledky štúdií sú často umne preformulované do laického jazyka, zjednodušené a nie vždy presné. K presným citáciám sa laik prakticky nedostane. Ak sa o to pokúsime, zistíme, že prevažná väčšina citovaných štúdií nenapĺňa prísne kritériá klinických testov, ktoré musia predchádzať registrácii lieku.

Látka registrovaná ako liek musí prejsť klinickým testovaním v niekoľkých fázach. Cieľom tejto komplikovanej a dlhej cesty je overenie bezpečnosti užívania, ale predovšetkým jasne preukázateľného účinku na dané ochorenie. Dobrou ilustráciou tohto procesu je prípad, keď sa látka, ktorá sa pôvodne vyvíjala na liečbu istej choroby, v priebehu dlhodobého testovania ukázala ako účinná na liečbu úplne inej choroby. To by nebolo možné bez priebežného, komplexného a kritického vyhodnocovania výsledkov, ktoré štúdie prinášajú.

Účinnosť

Uvedený proces je potom opísaný pomocou výsledkov jedného alebo niekoľkých testov a množstva odborných termínov. V informačných materiáloch sa výrobca často odvoláva na testosterón, neurotransmitery, PDE 5 (fosfodiesteráza 5) či oxid dusný, čo sú látky, ktoré majú v regulácii sexuálnych funkcií významné miesto. A prirodzene, zvyšuje to dojem vedeckosti celej informácie. Problém je v tom, že nikde nenájdeme štúdiu, ktorá by jednoznačne potvrdzovala účinok tej či onej rastliny na niektorú z funkcií ľudského organizmu.

Je pravda, že prebiehajú výskumy na zvieratách. Niektoré z nich nám dávajú sľubné výsledky. To je však prvý krok. Až potom, keď sa ukáže niektorá z látok ako účinná na zvieracom modeli, začínajú sa jej ďalšie skúšky.

Zásadným rozdielom medzi procesom uvádzania potravinových doplnkov na trh a registráciou liečiva je, či sa zaujímame o overený účinok, alebo o bezpečnosť užívania. Registrácia lieku zahrnuje jedno i druhé. Výrobca potravinových doplnkov preukazuje na registráciu či schválenie predaja iba fakt, že produkt neohrozuje zdravie.

Ak potravinové doplnky preukazujú účinnosť, je možné uvažovať o niekoľkých podmieňujúcich faktoroch. Môže ísť o nešpecifické ovplyvnenie kardiovaskulárneho systému, ktoré môže mať vplyv aj na erektilnú funkciu. Môžeme uvažovať aj o nešpecifickej stimulácii CNS. Obyčajné odstránenie únavy určite môže ovplyvniť sexuálnu apetenciu. Poznáme aj fytofarmaká pozitívne ovplyvňujúce náladu. To má, samozrejme, presah do prežívania sexuality. Nijaký z uvedených efektov však nemôžeme vyhlásiť za špecifický účinok na sexuálne funkcie, a preto vidím ako problematické tieto látky nazývať afrodiziakami.

Placebo efekt

Ďalším možným faktorom ovplyvňujúcim účinnosť potravinových doplnkov je placebo efekt. Jednoducho povedané, ide o pozitívny účinok látky, ktorá je preukázateľne neúčinná, na zdravotný stav. Opisovaný efekt je známy už storočia. O jeho mechanizme sa vedú erudované diskusie. Účinok sa pripisuje očakávaniu pacienta. Z toho plynie nutnosť podávať neúčinnú látku vo forme liečiva, aby sme vzbudili očakávanie účinku. Placebo efekt sa, prirodzene, nevyskytuje pri látkach, ktoré sa podávajú ako neúčinné. Placebo má nezastupiteľnú rolu práve v testovaní nových liečiv.

V klinických štúdiách sa porovnáva účinok testovanej látky s neúčinnou látkou. Pritom ani pacient, ani lekár, ktorý látku podáva, nevie, ktorú látku užíva alebo ordinuje. Z toho je odvodený aj názov týchto štúdií – dvojito slepé, placebom kontrolované. Tie sa považujú za jednoznačný dôkaz účinnosti testovanej látky.

Znamená to, že potravinové doplnky sú neúčinné? To si tvrdiť nedovolím. Je však dobré vedieť, že ich účinok nie je dostatočne klinicky overený. Takže jednoznačné tvrdenie o ich účinnosti nie je podložené vedeckými dôkazmi.

22.5.2009 11:37| autor: Martin Hollý
Viac o téme: peniszážitok

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

TOPlist