babyweb.sk > Dieťa > Vývin dieťaťa > Kedy začať dieťa učiť cudzí jazyk?
Kedy začať dieťa učiť cudzí jazyk?
Je materinský jazyk skutočne taký dôležitý? V akom veku môžeme dieťa začať oboznamovať s ďalšími jazykmi a ako je to s výchovou v dvojjazyčnej rodine? Detský psychológ Jaroslav Šturma v tom má jasno:
„Rozplývať sa nad dieťaťom sa najlepšie dá v rodnom jazyku. Veď aj v ťažkých životných situáciách alebo v chorobe človek volá, kričí, narieka v materskom jazyku. Preto k plnému ľudstvu, plným koreňom patrí aj materinský jazyk,“ zdôrazňuje.
Materinský jazyk
Viete skvele po anglicky a chcete svoje dieťa od malička učiť? Potom to dobre zvážte. Dokonale precítiť cudzí jazyk, ktorý sme sa naučili v škole a v neskoršom živote, je takmer nemožné. Keď s jazykom nie sme stotožnení, môže naša reč na dieťa pôsobiť príliš technicky, neosobne. A právom, pretože je to iba znalosť a dieťa o niečo prichádza – v materinskom jazyku je skrytá osobná kultúra, ktorú by sme ako rodičia mal dieťaťu odovzdať.
Hoci dnes mnoho ľudí ovláda niektorý cudzí jazyk na veľmi vysokej úrovni, často im situácia napovie, že s dieťaťom sa majú dorozumievať svojím materinským jazykom. Je to najosobnejšie, najintímnejšie. Najlepšie sa tak vyjadrujú citoslovcia aj zvukomalebné obraty.
Vychádzajme z našich koreňov
„Najskôr má dieťa vyrásť z koreňov, z ktorých pochádza. Potom sa už dá trénovať všeličo. Odporúčam v prvom rade viesť dieťa k vzťahu k materinskému jazyku. Ďalší jazyk by mal tento prvý iba postupne dotvoriť,“ radí doktor Šturma.
To by sa malo v ideálnom prípade odohrávať tak, aby sa dieťaťu s novým jazykom spájalo niečo príjemné, nejaký citový zážitok. Pamäť i motivácia sú viazané na city, a preto keď sa mu bude pesnička alebo rozprávka páčiť a bude podaná niekým, koho má dieťa rado, o to ľahšie si to zapamätá.
Cudzí jazyk v škôlke? Opatrne!
Ako upozorňuje doktor Šturma, jazyková „výuka“ v škôlke je téma, pri ktorej by sme mali byť veľmi opatrní. „Pre predškolské deti nie je ešte vhodná žiadna výuka. Ak sa má jazyk deťom v tomto veku nejakým spôsobom predstaviť, tak najskôr formou hry, pesničky, porekadiel…“
- Dieťa by sa v škôlke malo s jazykom zoznamovať čo najprirodzenejšie, najlepšie tak, aby si to nevšimlo.
- Určite by sa nemalo učiť slovíčka alebo mať „lekcie“ cudzieho jazyka.
- „Výučba“ by mala mať čo najprimeranejšia – prostredníctvom pesničky, rozprávky… Napr.: To je vlk – it´s a wolf.
Deti by nemali mať so školou skúsenosti skôr, ako príde na ňu čas. Cudzie slová majú vzbudiť zvedavosť v podobe hry ako doplnok bežnej činnosti. V predškolskom veku by sa deti nemali nič „učiť“. Toho si užijú dosť neskôr. Pamätajme si, že skutočne dôležité je, aby sa malé dieťa k cudziemu jazyku dostalo cez niekoho, kto má k nemu vzťah a kto je rodený používateľ jazyka. Vtedy je to prirodzené.
Výnimky
Ak sa dieťa ocitne v zahraničnej škôlke alebo cudzinec v českej škôlke, kde pani učiteľka aj ostatné deti hovoria iným jazykom, je to prirodzená situácia, s ktorou si dieťa poradí podľa svojich schopností alebo zrelosti. Podobne to môže byť s učiteľkou – rodenou používateľkou iného jazyka v českej škôlke.
Dieťa by nemalo mať pocit, že sa niečo učí a ak je to možné, nemalo by si ani uvedomovať, že jazyk, ktorým rozpráva, je iný. Všetko by malo byť čo najviac prirodzené. Zároveň je dôležité dieťa nepreťažovať, dať mu slobodu a oddych, keď to potrebuje.