babyweb.sk > Dieťa > Škôlka > Ako vybrať škôlku?
Ako vybrať škôlku?
Ako nájsť tú najlepšiu? Možno bývate v meste a ste radi, že vašu ratolesť vôbec niekam vezmú. Ak si však môžete vybrať, možno vám prídu vhod odpovede na najčastejšie otázky rodičov:
Na úvod hneď prvé odporúčanie. Nezabudnime, že s výberom škôlky treba začať včas. Najlepšie už rok pred tým, ako vaše dieťa začne do škôlky chodiť. Náprava je v prípade zlého výberu viac než zložitá, často nemožná. Vaša snaha zmeniť škôlku sa môže skončiť tak, že dieťa nakoniec nebude chcieť do škôlky chodiť vôbec… a vy s ním budete musieť zostať doma.
Bude lepšie mať škôlku blízko domu alebo práce?
Oboje má svoje klady a zápory. Záleží na vás, ktorej možnosti dáte prednosť. Všetko je potrebné dobre zvážiť. V prípade, že máte škôlku blízko domu, budete prežívať pokojnejšie rána, no hektickejšie popoludnia. Ráno oblečiete dieťa a o chvíľku ste v škôlke. Popoludní budete netrpezlivo sledovať hodiny, či už musíte utekať na autobus alebo električku, prípadne sadnúť do auta, aby ste stihli včas dieťa vyzdvihnúť. To je v dopravnej špičke často hrdinský výkon.
Ak si vyberiete škôlku blízko svojho zamestnania, bude to opačne. Ráno budete viezť rozospaté dieťa autom alebo hromadnou dopravou možno cez celé mesto, čo preň nemusí byť práve príjemné. Popoludnie však bude pokojnejšie, pretože budete môcť v zamestnaní zostať dlhšie o čas, ktorý by ste venovali cestovaniu. Navyše budete mať istotu, že dieťa vyzdvihnete vždy včas. Ďalšou prednosťou je fakt, že ak nastane nejaká neobvyklá situácia – napríklad vám zo škôlky zavolajú, že dieťa má teplotu alebo vracia – bude pre vás blízkosť škôlky nespornou výhodou.
Mám dať na referencie iných rodičov?
Určite áno. V istom ohľade nie je nad ne. Aj keď sa vám napríklad príliš nepáči stará „socialistická“ budova škôlky, ale rodičia hovoria, že sú tam skvelé učiteľky, dajte na ne. Veď predsa „ľudský faktor“, teda prístup učiteliek k deťom, je pre vaše dieťa aj tak zo všetkého najdôležitejší.
Určite využite možnosť dňa otvorených dverí a choďte si škôlku prezrieť aj zvnútra. Dajte na svoju intuíciu. Ak sa v škôlke budete cítiť dobre, dá sa predpokladať, že rovnako dobre sa v nej bude cítiť aj váš potomok. Úplne najlepšie je zoznámiť sa priamo s budúcou učiteľkou vášho dieťaťa… A opäť dajte na intuíciu. Je vám sympatická? Máte z nej pocit, že si s dieťaťom rozumie? Ak áno, máte vyhrané.
Overte si tiež, aké krúžky škôlka ponúka (napríklad hru na flaute, divadelný krúžok, výučbu angličtiny) alebo či vie zaistiť logopéda, keď treba. Rovnako sa informujte, do akej miery sú učiteľky aktívne, či s deťmi športujú, organizujú výlety, chodia do divadiel a podobne. Ak pracujete na zmeny, zistite si, či vám budú v škôlke tolerovať, keď niekedy prídete s dieťaťom ráno neskôr. Väčšina škôlok má prevádzku od 6.30 do 17.00. V malých mestách škôlky zatvárajú väčšinou o 16.00. Výhodou súkromných škôlok je, že sú v otázke privádzania a vyzdvihnutia detí flexibilnejšie a snažia sa rodičom vyjsť v ústrety.
Sú vekovo zmiešané triedy pre deti dobré?
Vo väčšine škôlok sú deti rozdelené do tried podľa veku. Niekde sú však vekovo zmiešané, vďaka čomu môžu byť súrodenci spolu. Rodičia si ich pochvaľujú, pretože väčšie deti sa naučia pomáhať menším a berú na ne ohľad. Rodičia menších detí sú zasa radi, že väčšie deti tie menšie motivujú. Niekedy však rodičia argumentujú tým, že mladšie deti brzdia staršie. A tiež pozorujú prvky šikanovania, keď si väčšie deti dovoľujú na malé.
Ak teda nie sú deti v škôlke rozdelené podľa veku, zvážte, či to vášmu dieťaťu bude vyhovovať. Opäť je dobré porozprávať sa s kamarátkou alebo mamičkou, o ktorej viete, že jej dieťa chodí do vekovo zmiešanej škôlky. Urobíte si tak lepšiu predstavu.
Aké sú alternatívne škôlky?
Popri klasickom prístupe k deťom sa v niektorých štátnych i súkromných škôlkach uplatňujú takzvané alternatívne metódy:
Napríklad v škôlkach s Montessoriovej programom pracujú učiteľky podľa zásady: „Pomôž mi, nech to dokážem sám.“ V triedach sú deti rôzneho veku, prostredie je im „ušité na mieru“, rovnako ako veľmi rozmanité interaktívne hračky z prírodných materiálov (umelú hmotu tu nenájdete). Deti si môžu podľa vlastného uváženia zvoliť činnosť, ktorej sa chcú venovať. Ale platí tu jedno základné pravidlo – nesmú pritom vyrušovať ostatných. Ak dieťa váha, učiteľka mu poradí. Deti sú nenásilne vedené k samostatnosti, sebavedomiu, ako aj k zodpovednosti voči ostatným deťom.
Veľmi podobné sú aj zásady výučby v daltonských škôlkach. Najdôležitejšie je, aby sa deti naučili vychádzať samy so sebou a s ostatnými. Súčasne je však podstatné, aby si zachovali svoju osobnosť. Deti sú vedené k slušnosti, zodpovednosti za svoje činy a k vzťahu k prírode.
Princípy a metódy práce vo waldorfskej materskej škole vychádzajú z toho, že človek je chápaný vo svojej celistvosti ako bytosť telesná, duševná a duchovná. Dôraz sa kladie na citový a morálny vývoj dieťaťa. Z hľadiska organizácie je život v škôlke podmienený pevným rytmom roku, týždňa a dňa. Prostredie vyzerá ako útulná domácnosť, deti sa hrajú prevažne s hračkami z prírodných materiálov alebo s tými, ktoré si samy vyrobili. Neoddeliteľnou súčasťou denného programu je čítanie a hranie klasických rozprávok a spev.
„Všetko, čo skutočne potrebujem vedieť o tom, ako žiť, čo robiť a ako vôbec byť, som sa naučil v materskej škole. Múdrosť na mňa nečakala na vrchole hory nazývanej postgraduál, ale na pieskovisku materskej školy.“ Robert Fulghum.