babyweb.sk > Nákupy > Testy > Ďalší test autosedačiek: Dobré i zlé
Ďalší test autosedačiek: Dobré i zlé
Popredné európske autokluby ADAC, TCS a OAMTC otestovali vo svojom jesennom teste ďalších desať autosedačiek a spolu tak tento rok skontrolovali 32 sedačiek na európskom trhu. Rodičia tým získavajú možnosť vybrať si autosedačku na základe odborných a nezávislých testov a výrobcovia podnety na vývoj svojich produktov.
Víťazom tejto časti testu sa stala sedačka Brio Primo so základňou Isofix určená najmenším deťom do 13 kilogramov. Vďaka svojmu isofixovému prichyteniu sa táto autosedačka v aute dá bezpečne namontovať a ponúka deťom potrebnú ochranu. V samostatnom hodnotení pri bočných crash testoch dostala ako jediná najlepšiu známku „výborný“. Ostatné autosedačky majú v tomto smere čo doháňať, uvádza ADAC.
Dve autosedačky neuspeli!
Naopak, najhoršie v porovnávacom teste dopadli autosedačky I’Coo C-Care Plus a Chicco Neptun. V bočnom crash teste úplne prepadli, a preto celkovo dostali najhoršie ohodnotenie „nedostatočný“. Podľa zásad testu ADAC platí, že pokiaľ testovaný výrobok prepadne v čelnom alebo v bočnom crash teste, nemá šancu na úspech v celkovom hodnotení.
Autosedačka I’Coo C-Care Plus nezvládla bočný náraz a hlava figuríny sa dostala do kontaktu s dverami automobilu. Sedačka Chicco Neptune si vyradenie z testu zaslúžila tým, že umožňuje pre deti nad 25 kg odstrániť opierku chrbta a hlavy a ponechať sedačku len ako podsedák. Lenže práve pri testovaní sedačky len v podobe podsedáka (nižšie na obrázku) narazila hlava figuríny do hornej hrany dvier auta, čo by viedlo k závažným následkom.
Sedačka Chicco Neptune vo svojom kompletnom vyhotovaní vrátane chrbtovej opierky získala priemerné hodnotenie „uspokojivý“. Rada pre rodičov: nepoužívajte ani pre väčšie deti autosedačky len s podsedákom bez chrbtovej opierky! Ak neveríte, pozrite sa na video ADAC z crash testov, ktoré vás určite presvedčí.
video z priebehu testov autosedačiek ADAC – www.adac.de
Problémom nie je len odolnosť pri náraze, ale i montáž sedačky
Tesne nad priepasťou s hodnotením „dostatočný“ sa umiestnili autosedačky HTS Besafe iZi Combi X2 a Britax Multi-Tech. Problémom neboli nárazové testy, ale príliš komplikovaná inštalácia sedačky v aute. I táto časť testov vplýva na celkové hodnotenie. Jednoduché nasadenie a pripevnenie sedačky v aute je predpokladom pre jej bezpečné fungovanie.
ADAC konštatuje, že s čelným nárazom si sedačky v testoch poradili omnoho lepšie ako pri bočnom strete s iným vozidlom. Výnimkou je autosedačka Recaro Start 2.0, ktorá dostala najhoršiu známku (4,5) práve za čelný náraz. Podľa ADAC môže dieťa v tejto sedačke pri náraze pokĺznuť pod pás.
Ale i dobré správy…
Experti však zároveň oznámili, že sa zvýšil počet autosedačiek s veľmi dobrým hodnotením a rodičia si tak v každej kategórii môžu vybrať minimálne jednu autosedačku s veľmi dobrými výsledkami. Napríklad pri najmenších autosedačkách, tzv. kolískach (umiestňujú sa proti smeru jazdy) získalo veľmi dobré hodnotenie dokonca 7 autosedačiek!
Ako sa testy uskutočňujú
Európske autokluby stanovili pre testovanie prísnejšie kritériá, ako predpisujú minimálne nároky európskej legislatívy. Čelné crash testy tak prebiehajú pri rýchlosti 64 km/h, aby čo najviac zodpovedali reálnym situáciám počas dopravných nehôd. Hodnotenie autoklubu zahŕňa na rozdiel od homologačných kritérií tiež bočný náraz, ktorý sa skúša pri rýchlosti 50 km/hod., zohľadňuje navyše rôzny vzrast dieťaťa alebo pevnosť uchytenia k sedadlu v aute. Pozornosti hodnotiacej komisie neuniká ani opora, ktorú poskytuje autosedačka hlave dieťaťa.
Popri hlavnom kritériu, ktorým je v testoch bezpečnosť, hodnotí nemecký autoklub tiež komfort sedačiek, jednoduchosť montáže a náročnosť pravidelnej starostlivosti o skúšané produkty.
Výsledky jarných testov autosedačiek nájdete tu.
Zdroj: ADAC, TCS, OAMTC, www.autembezpecne.cz