babyweb.sk > Dieťa > Vývin dieťaťa > Ako rozvíjať detskú inteligenciu
Ako rozvíjať detskú inteligenciu
Keď máme čas, môžeme sa so slovami hrať a nechať ich „rásť“ ako strom. To znamená, že budeme vychádzať zo „semienka“, teda z jedného slova, a postupne ho necháme rásť, že ho rozvíjame rôznymi spojeniami, vlastnosťami, zaraďujeme ho do čoraz širších a abstraktnejších kategórií.
Ak chceme deťom pomáhať vo vytváraní bohatej a košatej koruny tohto „stromu“, mali by sme si vybrať predmet a slovo, ktoré ho pomenúva, a rozvíjať ho piatimi smermi:
- vymenúvaním častí, z ktorých sa predmet skladá;
- vymenúvaním prívlastkov, ktoré ho charakterizujú;
- uvedením slovies, ktoré vyjadrujú dej súvisiaci s predmetom;
- a na záver nám zostane to, čo je v procese spoznávania slova najzábavnejšie – stanovenie kategórie, do ktorej patrí.
Spočiatku je vhodné vyberať slová a predmety, ktoré dieťa pozná a používa. Podľa veku sa môžeme postupne púšťať do čoraz zložitejších úloh. Napriek tomu ide o cielenú činnosť, dieťa by obohacovanie slovnej zásoby nemalo vnímať ako nepríjemnú povinnosť. Treba postupovať múdro, s humorom a citom pre správnu mieru.
Čítajte tiež:
- Vieme hovoriť s vlastným dieťaťom?
- Ani víťaz, ani porazený: Gordonova metóda pomáha komunikácii medzi rodičmi a deťmi
- Nálepkou hyperaktívny sa zbytočne plytvá
Vyskúšame si tento postup na výraze hrozno a pokúsime sa ho rozvíjať uvedenými piatimi smermi.
1. Časti
Najjednoduchším spôsobom, ako obohatiť obsah slova, je vymenovať súčasti predmetu, ktorý slovo označuje. Budeme, samozrejme, zachádzať len do takých podrobností, ktoré dieťa môže vo svojom veku pochopiť.
Časťami hrozna, ktoré rastie v strapcoch, sú: bobule alebo guľôčky, šupka, stopka, vetvička, kôstočky, šťava.
Keď sa dostaneme až k šťave, môžeme podľa veku alebo záujmu dieťaťa začať hovoriť o víne, viniciach, vinobraní, vínnych pivniciach alebo vinárňach.
2. Prívlastky
Vychádzame z najviac zjavných rysov, ako je farba guľôčok: zelená, červená; tvar guľôčok: guľaté, oválne, polodlhé; rozmery strapcov hrozna: veľký, malý, obrí, obrovský; použitie: k jedlu, na výrobu vína, na sušenie; chuť: sladká, trpká, lahodná, kyslá; vôňa šťavy: voňavá, bez vône; aromatická, silná, jemná, korenená; vzhľad hrozna: rozložitý, scvrknutý, plesnivý, lepkavý…
3. Slovesá
Zameriame sa na slovesá, ktoré možno spájať s výrazom hrozno: umývať, zberať, jesť, ochutnávať, vychutnať si, lisovať, pučiť, kúpiť, trhať, sušiť…
4. Príslovka
Príslovkami opisujeme spôsob, akým vykonávame nejakú činnosť: hrozno dôkladne umyjeme, systematicky zberáme, pomaly jeme, celkom vytlačíme, výhodne nakúpime, starostlivo vyberieme, pomaly sušíme…
5. Kategórie
Táto etapa skúmania slov je najťažšia a zároveň najzábavnejšia. Zaradením slova do určitej kategórie dodávame svojej slovnej zásobe poriadok, vytvárame hierarchiu pojmov a tiež asociácie.
Hrozno je predovšetkým potravina. Bližšie ho môžeme určiť ako rastlinnú potravinu a v rámci rastlinných potravín ako ovocie.
Od iných druhov ovocia sa odlišuje tým, že je bobuľovina, rovnako ako ríbezľa alebo čučoriedka. Ďalšou charakteristickou vlastnosťou je, že z neho môžeme získavať šťavu ako z pomarančov, môžeme ho sušiť ako slivky alebo marhule, alebo ho nechať kvasiť ako jablká…
Hrozno môže slúžiť aj ako ozdobná rastlina, ktorá môže príjemne zatieniť pergoly v záhrade alebo sa pnúť po stene.
Nemusíme sa snažiť nájsť všetky možné súvislosti pri každom slove, ktoré vypustíme z úst. Na druhej strane je vhodné vždy pridať aspoň zlomok ďalšej informácie.
„Stopky zahoď do koša.“
„Ochutnaj toto hrozno a povedz mi, či nie je trpké.“
„Pozri sa na toto hrozno. Nazýva sa kráľovské, lebo má obrovské bobule.“