babyweb.sk > Dieťa > Mami, kedy bude včera? Alebo ako sa dieťa dokáže orientovať v čase
Mami, kedy bude včera? Alebo ako sa dieťa dokáže orientovať v čase
Zajtra, o hodinu, budúci týždeň. Časové údaje pre dospelých úplne jasné bývajú pre malé deti veľkou neznámou. Existuje však spôsob, ako pomôcť pochopiť čas a jeho plynutie.
„Starká za tebou príde budúci týždeň. Teraz pôjdeme asi o štvrťhodinu von, ale palacinky ti spravím až zajtra.“ Jasná správa pre nás dospelých, ale pre malé dieťa totálny zmätok v tom, kedy sa čo odohrá. Až okolo štyroch-piatich rokov sa deti začínajú zaujímať o čas, o hodiny, obdobie, kedy čo trvá.
No ešte si to nedokážu celkom ujasniť, hlavne pri rozlišovaní minulosti, prítomnosti a budúcnosti, ale aj dni v týždni a hodín. Časové pojmy bezpečne zvládnu medzi šiestym a ôsmym rokom veku.
DENNÝ REŽIM NAPOVIE
Hoci je pojem času pre malé deti čosi nepochopiteľné, možno im ho názorne priblížiť podľa ich veku a úrovne. Predškoláci si tak dokážu uvedomiť rozdiel medzi včera a zajtra, ale ešte stále budú mať zmätok napríklad v blízkej aj vzdialenejšej minulosti.
Štvorročné dieťa sa už dokáže orientovať v plynutí času počas dňa podľa rovnakých, opakujúcich sa úkonov a udalostí: spánok, jedlo, kúpanie… V tomto veku už má povedomie o tom, čo znamenajú slova ráno, obed, večer.
PODMIENKA ÚSPECHU
Vedci sa tiež zaoberali tým, čo všetko je nevyhnutné, aby sa človek dokázal v časových údajoch ako-tak orientovať. Je to podmienené nasledujúcimi faktormi:
- Povrchná znalosť číslic, tj. schopnosť čítať ich, písať, počítať.
- Schopnosť uvedomovať si súvislosti medzi číslicou a vzdialenosťou, teda dokázať umiestniť číslicu do číselného radu na stupnici.
- Krátkodobá pamäť nevyhnutná pre priradenie určitej predstavy k údajom, ktoré človek počuje.
- Kapacita použiť číslo v kontexte. Napríklad, keď je dieťa schopné povedať, že „desať“ je veľa, keď sa hovorí o tom, koľko ich je doma, ale môže sa to hodiť aj na počet listov na strome.
AKO POMÔCŤ DIEŤAŤU ORIENTOVAŤ SA V ČASE
Predovšetkým nič neuponáhľať, nezahrnúť dieťa časovými údajmi. Rodičia by mali najprv zistiť, aký pojem o čase dieťa má, či je zrelé chápať tieto veci. Je zbytočné baviť sa s ním o tom, čo všetko budeme spoločne robiť budúci týždeň, keď má zmätok v tom, kedy je ráno a kedy popoludnie. Keď uznáme, že nastala pravá chvíľa, môžeme siahnuť po nasledujúcich pomôckach:
Kalendár minulosti a budúcnosti
Na nástenku či do zošita si so svojím potomkom nakreslíme kalendár, v ktorom najprv budú len tri kolónky: minulosť, súčasnosť a budúcnosť. Potom si vymyslíme nejaké jednoduché symboly, obrázky znázorňujúce určitú činnosť alebo udalosť (ideme do parku, sme na obede u babičky atď.) a spolu s dieťaťom ich usadíme na správne miesto.
Táto názorná pomôcka mu pomôže zaraďovať veci do časových úsekov. Postupne, až dieťa povyrastie, kalendár konkretizujeme, pridávame dni v týždni a do nich budeme umiestňovať symboly.
Lineárny kalendár podľa Montessoriovej
Podľa Montessoriovej metódy je prínosné vytvoriť lineárny kalendár celého roku, ktorý sa umiestni na stenu detskej izby vo výške očí jej obyvateľa. Pripináčikom môžeme putovať po jednotlivých dňoch, ako ubiehajú, prípadne si ich odškrtávať.
Rovnako tam môžete zaznamenať konkrétne udalosti (narodeniny, výlet, Vianoce…), a to tak, že k danému dňu či obdobiu prilepíme alebo inak prichytíme obrázok, fotku, čokoľvek, čo túto udalosť charakterizuje. Pri tejto metóde je však nutné byť dôsledný, aby nakoniec nepriniesla viac zmätku než úžitku.
KOĽKO JE HODÍN?
Hodiny sa dieťa naučí okolo šiesteho až siedmeho roku. Ak si myslíme, že mu to uľahčíme, keď mu ponúkneme digitálne hodiny, tak sme na omyle. Dieťa síce bude vedieť, že je pätnásť hodín pätnásť minút, ale už nie, že to znamená štvrť na štyri. Hádam len podľa tohto typu hodín lepšie pochopí plynutie času.
Novodobou pomôckou sú „hovoriace hodiny“, ktoré sa vyskytujú aj ako jednoduchá aplikácia v počítači. Pre väčšiu názornosť sa vyplatí ten typ, ktorý oznámi nielen to, že je pol štvrtej, ale tiež, že je čas na desiatu, prípadne, že malá ručička je za trojkou, veľká na šestke. Pre menšie deti je to zrozumiteľnejšie.
HODINKY HLAVNE FUNKČNÉ
Rodičia sa tiež často zaujímajú o to, kedy kúpiť dieťaťu prvé hodinky a aké. Vhodný čas je, samozrejme, ten, keď mu budú na osoh, teda bude poznať hodiny. Hodinky by mali mať dobre viditeľné rúčky a čitateľné číslice, môžu byť aj farebné s nejakým pre dieťa zaujímavým dizajnom, rozhodne však jednoduché, aby ich dokázalo ovládať samo.