babyweb.sk > PR články > Najčastejšie chyby pri usádzaní dieťaťa do sedačky
Najčastejšie chyby pri usádzaní dieťaťa do sedačky
Väčšina rodičov cestuje so svojimi deťmi autom takmer denne. Snáď žiaden z nich by už v dnešnej dobe svoje dieťa bez autosedačky neviezol. Jej používanie je dokonca dané zákonom. Aby autosedačka dieťa v prípade nárazu dieťa ochránila, je dôležité, aby bolo správne pripútané, a aby sedačka bola bezpečne ukotvená v aute. A práve v tomto robia rodičia ešte stále chyby. Pozrite sa na najčastejšie z nich a ako sa ich vyvarovať.
Zle utiahnuté pásy
Medzi najčastejšie chyby, ktoré rodičia robia pri pútaní dieťaťa do autosedačky, patria zle utiahnuté pásy. Rodičia sa boja, že sa ich dieťa bude behom jazdy cítiť v sedačke nepohodlne, preto nechávajú pásy príliš voľné. Neutiahnuté pásy ale dieťa pri náraze neochránia, dieťa z autosedačky jednoducho vypadne. Medzera medzi pásmi a telom dieťaťa by mala byť široká na dva prsty. Dôležité je tiež skontrolovať či pásy vedú presne tade, kade majú, a že sa deťom nezošmykujú z ramien. „Aby ste mohli ľahko skontrolovať či je vaše dieťa do sedačky pripútané správne, odporúčame kúpiť si autosedačku, ktorá sa dá otáčať. Dieťa si tak pohodlne otočíte k dverám a ľahko skontrolujete či je všetko v poriadku. V bezpečnostných testoch získali jedno z najlepších hodnotení otáčacie autosedačky Britax Römer Dulafix i-size pre deti od narodenia a Dualfix M i-size od 61 centimetrov, ktoré vynikajú nielen bezpečnosťou, ale tiež ľahkým ovládaním.
Nesprávne upevnená autosedačka
Pred tým, než rodič posadí svoje dieťa do autosedačky, musí sa s ňou najprv dôkladne zoznámiť. Nechajte si preto v obchode od odborne vyškoleného personálu ukázať, kadiaľ majú viesť bezpečnostné pásy a ako do autosedačky dieťa správne usadiť. Ak si chcete ušetriť starosti s neustálym zapínaním bezpečnostných pásov, zaobstarajte si autosedačku s isofixovou základňou. Tá sa totiž inštaluje iba raz. Kvalitná základňa má niekoľko bezpečnostných signálov, ktoré vám potvrdia, že je správne nainštalovaná. Zacvaknutie vajíčka (autosedačky pre deti od narodenia) do isofixovej základne je už potom naozaj jednoduché. Je takmer nemožné urobiť chybu. Podľa najnovšej normy musí dieťa cestovať v protismere jazdy až do 15 mesiacov, čo nebude problém s vajíčkom Britax Römer Baby Safe2 i –size, do ktorého sa pohodlne vojdú deti až do 83 centimetrov. Táto autosedačka získala najlepšie hodnotenie medzi vajíčkami aj v testovaní magazínu dTest.
Nevhodná veľkosť autosedačky
Rodičia sa často zbavujú prvej autosedačky, tzv. vajíčka, príliš skoro. „Signálom na výmenu autosedačky za väčšiu nie sú trčiace nohy, ale poloha hlavy. Hlava nesmie presahovať hlavovú opierku. Ramená dieťaťa musia byť pod ňou, nemali by sa jej však dotýkať. Vajíčka sú určené až do váhy 13 kilogramov. Nie je preto dôvod ponáhľať sa s výmenou,“ opísal expert na autosedačky Petr Horáček z firmy Baby Direkt, ktorá je výhradným distribútorom autosedačiek Britax Römer pre Českú a Slovenskú republiku.
Cestovanie v bunde
Zima je na cestovanie náročnejšia. Mamičky sa boja, aby ich deti neochoreli, a preto ich do autosedačky často pripútavajú v zimnej bunde alebo kombinéze. „Cestovanie v autosedačke v bunde je veľmi nebezpečné, kvôli bunde totiž nikdy neutiahnete pásy tak, ako by to bolo potrebné. Dieťa pri nárazu z autosedačky vykĺzne,“ varuje Horáček. Odporúča deti radšej vždy vyzliecť a prikryť dekou alebo zakúpiť zimnú vložku, ktorá deti nebude chladiť.
Zle nastavená hlavová opierka
U väčšiny autosedačiek sa dnes už dá nastaviť opierka do niekoľkých polôh. Pre bezpečnosť detí je dôležité nastaviť ju do tej správnej. Hlava nesmie z opierky trčať, musí byť tiež zachovaný priestor medzi opierkou a ramenami. Ramená by sa jej nemali dotýkať. Iba tak bude vaše dieťa v bezpečí.
Medzi najbezpečnejšie autosedačky na českom a slovenskom trhu dlhodobo patria modely nemeckej firmy Britax Römer. Ich kvalitu a bezpečnosť každoročne potvrdzujú veľmi dobré hodnotenia v špeciálnych testoch odborného magazínu dTest či testovanie nemeckej spotrebiteľskej organizácie a autoklubu známej ako ADAC.