babyweb.sk > Nákupy > Testy > Nové testy autosedačiek 2008
Nové testy autosedačiek 2008
Štyri nevyhoveli. Na trhu sú ešte stále v ponuke detské autosedačky, ktoré nespĺňajú náročné skúšobné kritériá. Pri aktuálnom teste autosedačiek, ktorý urobilo združenie európskych autoklubov spolu s organizáciou Stiftung Warentest, prepadli štyri z 28 sedačiek a museli byť ohodnotené ako nedostatočné.
Tri z týchto sedačiek EitelPlastic Luftikid, Kids im Sitz Ferrari Teko a IWH Trade Max Vario Max) neobstáli pri bočnom náraze. Negatívne bol hodnotený aj model Cockpit firmy Michelin, ktorý ako jediný neobstál pri čelnej zrážke. Pri teste sa vykonalo vyše 100 nárazových skúšok. Sedačky boli testované aj z hľadiska ľahkosti obsluhy. Dobré hodnotenie dostane detská sedačka len vtedy, ak dobre dopadnú skúšobné kritériá tak pre bezpečnosť, ako aj pre obsluhu.
Štyri nevyhoveli
Štyri nedostatočné detské autosedačky v rámci jednej testovacej série – s niečím takým sa skúšobný tím nestretol už mnoho rokov. Tieto výsledky jasne ukazujú, aké dôležité je podrobiť bezpečnostné systémy pre deti nielen zákonom predpísanej skúške ECE, ale aj testu tvrdosti, vyvinutému napríklad nemeckým autoklubom ADAC. Iba tento test skúma okrem zostreného frontálneho nárazu aj bočný náraz.
Presne na tom stroskotali uvedené štyri výrobky hodnotené ako nedostatočné. Cockpit Michelin (pre deti 9 – 25 kg) zlyhal pri čelnom náraze: rozhodujúce bezpečnostné súčasti pri ňom praskli, a tým sa vytvorilo príliš veľké riziko zranenia dieťaťa. V rovnakej hmotnostnej triede, tentoraz pri bočnom náraze, a to pri vyfukovacom modele „Luftikid“, neunikol vzduch, no v prípade skutočnej nehody by bolo nutné aj tu počítať s ťažkými zraneniami.
Sedačka Ferrari by mala radšej zostať v boxe. Model „Kids im Sitz Ferrari Teko“ (15 – 36 kg) zlyhal v bočnom náraze, pretože podľa výrobcu už u detí nad 25 kg sa nemá používať chrbtová podpierka. To isté platí pre sedačku IWH Trade Max Vario Max. Tieto príklady celkom jasne ukazujú, že aj staršie deti potrebujú plnohodnotné sedačky s chrbtovou podpierkou a bočnými stenami. V každom prípade je bočný náraz druhou najčastejšou príčinou úrazov s principiálne vyšším rizikom zranení než pri čelnom náraze.
Ako problematickú hodnotil napríklad švajčiarsky TCS ešte sedačku Baby Relax Evolusafe.
Víťaz v roku 2008
Test ukázal, že v súčasnosti existuje niekoľko dobrých detských sedačiek v každej veľkosti. Rovnako ako vlani, aj tento rok najlepšie dopadla detská škrupinka so základňou Isofix: škrupinková autosedačka Römer Babysafe Plus Isofix je veľmi jednoduchá na montáž a vďaka základni Isofix poskytuje optimálnu ochranu pri náraze. Len trochu horšie dopadla sedačka Jané Strata, ktorá za bezpečnosť dostala dvojité plus a celkovú známku „dobrá“.
Ale bezpečné sedačky existujú aj pre väčšie deti. Polovica všetkých testovaných dostala druhé najlepšie ohodnotenie, známku „dobre“. Deväť výrobkov dostalo známku „uspokojivý“. Podrobné výsledky uvádzame v prehľadnej tabuľke nižšie.
Tohtoročné testy sa zamerali na nové produkty na trhu. V minulom roku bola ako najbezpečnejšia európska autosedačka vyhodnotená MAXI COSI CABRIOFIX so základňou Easyfix, ktorá dostala dovtedy najvyššie hodnotenie bezpečnosti.
Problém s bočným nárazom
Pri skúške bočným nárazom dopadli veľmi zle spolu tri modely a dostali známku „nedostatočné – nemožno odporučiť“. Niektoré modely totiž ochranu pri bočnom náraze vôbec neakceptovali – pri týchto modeloch sa musia pre staršie deti demontovať chrbtové podpierky.
Aby boli pri bočnom náraze optimálne chránené aj staršie deti, mali by ste používať plnohodnotné detské sedačky s chrbtovou podpierkou a bočnými stenami. Hlavové, resp. bočné airbagy vo vozidle totiž nedokážu chýbajúcu ochranu detských sedačiek pri bočnom náraze nahradiť, sú dimenzované pre dospelé osoby. Obrázok vľavo znázorňuje skúšku bočným nárazom pri detskej autosedačke bez chrbtovej podpierky. V takomto prípade hrozia značné zranenia v oblasti hlavy, lebo hlava dieťaťa narazí do vnútornej strany dverí. Legislatíva pritom pri detských sedačkách nevyžaduje ochranu pri bočnom náraze, hoci tieto úrazy sú veľmi časté, uvádzajú odborníci zo švajčiarskeho TCS.
Aj nemecký ADAC kritizuje, že pre normu (ECE-R44), ktorá bola prepracovaná v roku 2005 a podľa ktorej sú detské sedačky schvaľované, zatiaľ nebola predpísaná žiadna skúška na bočný náraz. Keďže nebezpečenstvo zranenia pri bočnom náraze je prinajmenšom rovnako veľké ako pri nehodách s čelným nárazom, európske autokluby požadujú už mnoho rokov lepšiu ochranu pri bočnom náraze. Mnohí značkoví výrobcovia dôležitosť tejto požiadavky uznali a svoje detské sedačky v tomto zmysle aj bez zákonného nariadenia dôsledne vylepšujú.
Pozor na staršie sedačky!
V súvislosti s testom detských autosedačiek Baby-web upozorňuje, že vo väčšine krajín Európskej únie sa od apríla 2008 už nesmú používať staršie sedačky, ktoré zodpovedajú iba norme ECE-R44/01 alebo 02. Tieto sedačky, ktoré sú spravidla staršie ako dvanásť rokov, už nezodpovedajú najnovším bezpečnostným štandardom, hoci vizuálne sú ešte v dobrom stave. Deti, ktoré sa v nich prepravujú, sa nepovažujú za zabezpečené, za čo môžu byť pri kontrolách ich rodičia pokutovaní.
Pozrite sa na film o teste autosedačiek