Šliapanie na jazyk u detí: kedy navštíviť logopéda?

Artikuluje vaše dieťa skomolene a robia mu v slovách problémy písmená š, r alebo ž? Kedy je čas navštíviť logopéda a kedy máte ešte voľný priestor nechať detský jazýček ohýbať sa sám?

shutterstock_736274545-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

Keď už má vaše dieťatko dva rôčiky, začína sa chytať a napodobňuje reč svojich rodičov a iných dospelých. Je to aj vek, v ktorom tvorí prvé krátke vety, a na sklonku tretích narodenín už je váš potomok veľmi zvedavý a uhovorený.

A vy máte čo robiť, aby ste odpovedali na jeho nekonečné „Prečo?“ alebo „Čo to je?“, čo v prípade ťažkej artikulácie znie skôr ako: „Plečo?“ alebo „So to je?“. V tomto čase by ste už mali zbystriť pozornosť a v prípade problémov s výslovnosťou dieťaťu pomôcť.

Na začiatku prvých pokusov o rečové prejavy je nutná veľká trpezlivosť, hravosť a zábavný spôsob (riekanky, básničky, povedačky, príbehy, rozprávky), ako v dieťatku vzbudiť záujem o rozprávanie a predovšetkým správnu výslovnosť.

Ide to pomaly, ale ide. Dieťa svojmu okoliu často veľmi dobre rozumie, ale nevie sa samo príliš vyjadriť.

Kedy k logopédovi?

A práve vo veku medzi tretím a štvrtým rokom je dobré kontaktovať odborníka, v tomto prípade logopéda. Aj obyčajná konzultácia môže dať vášmu snaženiu a pomoci potomkovi správny smer. Všeobecne nie je úplne presne možné určiť obdobie, kedy je dobré navštíviť logopéda.

Je to dosť individuálne, pretože každé dieťa je iné. Niektoré včas sedí aj chodí, iné si dáva načas. Rovnaké je to aj s rečou. V spomínanom veku troch až štyroch rokov by sme však mali v prípade zlej artikulácie, deformovanej reči alebo slabej slovnej zásoby, prípadne malej výslovnosti hlások vždy vyhľadať logopéda.

Reč ako taká

Vývoj reči u každého malého človiečika má niekoľko fáz, ktoré sú dané práve jeho vekom. Ako to teda je alebo by malo byť?

  • Drobček vo veku do pol roka života má svoju „hatlaninu“ a tieto zvuky nie je možné považovať za reč ako takú.
  • Až od polovice prvého roku už vám a ostatným dospelým rozumie, počuje a vníma, čo hovoríte, a snaží sa opakovať slabiky a jednoduché slová. Najviac sa v jeho prejave objavujú hlásky A, B, E, I, O, U, D, J, M, N, P, T.
  • V rozmedzí od 1. roku do 2,5 roku už vaša ratolesť tvorí jednoduché vety, má určitú svoju základnú slovnú zásobu a tiež sa veľa pýta. K predchádzajúcim hláskam sa pridávajú ďalšie a dvojhlásky, predovšetkým AU, H, CH, F, G, K a U.
  • Od 2,5 roku do 3,5 roku váš potomok už hovorí v dlhších vetách, stále rozvíja a dopĺňa svoju slovnú zásoby, ktorú si dobre pamätá. Rovnako tiež skúša správnu stavbu celých viet a k hláskam a dvojhláskam sa pridávajú ďalšie, a to D, L, BE, PE, ME a VE.
  • Do 4,5 roku veku už vaše dieťa vie krásne stavbu viet, rozumie aj tomu, čo mu rozprávate, aj deju príbehu alebo rozprávky, rovnako skúša rozprávať samo. A priraďuje ďalšie hlásky, ako sú C, S a Z.
  • Do siedmich rokov potom dieťa dobre rozumie jednoduché aj zložité deje a príbehy. Jeho slovná zásoba je veľká a zvláda aj stavbu nielen viet, ale aj jednoduchých súvetí. A k hláskam sa pridávajú R a Š.

Vo všeobecnosti je vývoj závislý od toho, ako veľmi sa vy ako rodičia a ďalší dospelí v jeho okolí dieťaťu venujete, čítate mu, rozprávate sa s ním, hráte sa, hovoríte si riekanky, básničky, rozprávky alebo príbehy.

Jednoducho, pomáhate mu rozvíjať reč a slovnú zásoby. Niekedy sa však aj napriek tomu dieťaťu láme jazyk a takzvane si naň šliape. Vtedy je na rade logopéd.

Čítajte tiež:

U logopéda

Platí, že čím skôr s problémom za logopédom prídeme – hoci len po radu – tým lepšie a skôr sa so šliapaním na jazyk vaše dieťa vyrovná. Logopéd je de facto akýsi tréner rozprávania. Ten športový s deťmi trénuje pohyb a aktivitu tela, logopéd trénuje s vaším dieťatkom slová, správnu výslovnosť a um reči.

Na začiatku je teda vždy konzultácia s logopédom, potom vyšetrenie dieťaťa a až nakoniec nastáva tréning. Ak logopéd vyhodnotí dieťa ako príliš malé a nespôsobilé na učenie, teda tréning, odporučí vám nejaké cviky a riekanky a  dohodne s vami návštevu napríklad za pol roka alebo za rok.

V iných prípadoch ukáže dieťaťu, ako na to, čo robiť s ústami, jazykom, kam oprieť jazyk atď. A vám rodičom odporučí logopedické hry, básničky a cvičenia, ktoré budete s dieťaťom pravidelne precvičovať doma. Stačí chvíľku, ale pravidelne.

Angažovať môžete aj ostatných dospelých, babičky, dedkov, strýkov a tety, aby s vaším potomkom veľa rozprávali a skúšali s ním hravou formou cviky alebo básničky. Návštev logopéda je vždy niekoľko, a to podľa vývoja a nápravy každej vady, čo je u každého dieťaťa individuálne.

To je jediná cesta, ako pomôcť vášmu dieťaťu von zo šliapania si na jazyk a zakoktávania v reči. Často ho tiež chváľte, napríklad aj za maličký pokrok. Dodáte mu sebadôveru a vôľu do ďalšieho cvičenia a boja s písmenkami.

Je to podstatné, pretože potom bude váš potomok s nástupom do školy vyslovovať správne všetky hlásky a nebude mať problémy s učením.

11.4.2024 4:48| autor: Pavla Košík Jelínková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

TOPlist