babyweb.sk > Dieťa > Vývin dieťaťa > Vývoj dieťaťa
Vývoj dieťaťa
Ako sa bábätko vyvíja, je všetko v poriadku? Vývoj každého dieťaťa závisí od mnohých okolností, ale zhruba ho možno rozdeliť takto:
Novorodenec
Hoci novorodenec väčšinu času prespí, sú chvíle, keď otvorí očká a pozoruje mamičku. Často dá prednosť pozorovaniu ľudskej tváre pred ostatnými podnetmi a dokonca sa snaží napodobniť našu mimiku.
Sú to okamihy prvých kontaktov rodičov a dieťaťa, nemenej dôležité, ako je prikladanie k prsníku. Napodobňovanie je formou komunikácie a základom pre tvorbu citových a sociálnych väzieb. Už niekoľkohodinový novorodenec dokáže napodobniť gestá dospelého, ako je vystrkovanie jazyka alebo zívanie. Napodobňovaním sa neskôr z bľabotania vyvinie schopnosť hovoriť a počúvať.
Dieťa uprednostňuje matku pred inými osobami. Jej vnímanie je spojené s chuťou mlieka, hlasom, dotykmi a vôňou pokožky. Základná potreba, o ktorú sa novorodenec dôsledne hlási, je jedlo. Plačom tiež reaguje na nepríjemné pocity a vyrušenie. V polohe na bruchu otáča hlavu na stranu, krátko ju zdvihne z podložky. Ak by ste však dieťa dali do sedu, hlavička by mu padla dozadu, čo nie je žiaduce. Preto ju musíme pri manipulácii s novorodencom podopierať.
Vo veku jedného mesiaca už fixuje a sleduje predmety, ktorými pohybujeme v jeho zornom poli. To je však obmedzené len asi na 20 º. Ostrosť jeho zraku je približne polovičná než u dospelého. Obmedzenie zorného poľa je dané nezrelosťou koordinácie pohybov hlavičky a očí.
Ak otáča novorodenec hlavičku trvalo na jednu stranu, nie je to v poriadku. Krčné svaly sa tak na jednej strane naťahujú a na druhej skracujú. To môže viesť až k nerovnomernému vývoju a preťažovaniu krčnej chrbtice a k častým bolestiam hlavy v budúcnosti. Konzultácia s lekárom, prípadne vyšetrenie detským neurológom a cielená rehabilitácia sú namieste.
Šesť týždňov
Dojča v šiestich týždňoch sleduje predmety, usmieva sa, keď sa mu prihovárajú. Začína sledovať pohybujúcu sa osobu.
V polohe na brušku zdvíha bradu nad podložku v uhle maximálne 45 °.
Pri pritiahnutí za ruky do sedu mu ešte padá hlavička do záklonu. Pohyby nožičiek a ručičiek sú nekoordinované.
Poloha na brušku:
Pravidelné ukladanie dieťaťa do polohy na bruško je veľmi dôležité pre rozvoj a cvičenie chrbtového svalstva. Do polohy na brušku dieťa ukladáme v bdelom stave a nenechávame ho bez dozoru. Do 4 mesiacov to nie je poloha vhodná na spánok. Posilňovanie chrbtového svalstva dieťaťu umožňujeme pravidelne, po chvíľkach niekoľkokrát počas dňa, a pobyt v tejto polohe postupne predlžujeme.
Celkový čas pobytu na brušku v tomto veku môže byť viac než jedna hodina. Počíta sa nielen krátky čas, keď dieťa leží na pevnej podložke, napríklad pri prebaľovaní alebo pred kúpaním či po ňom, ale tiež čas, ktorý dieťa strávi v aktívnych polohách v náručí („tigrík“ a podobne). V polohe na brušku by sa dieťa predlaktím malo opierať o podložku.
Tri mesiace
Trojmesačné dieťatko sa spontánne smeje, spozornie na zvuk a samo vydáva zvuky, prezerá si prsty a hrá sa s nimi.
Čas bdenia je oveľa dlhší a mierne sa zlepšujú aj pohybové schopnosti, hoci pohyby zostávajú necielené. Dieťa sa začína viac zaujímať o hračky zavesené nad postieľkou, najprv náhodne, potom sa ich úmyselne dotkne a rozhojdá ich. Dokáže uchopiť do ruky podaný predmet.
Veľkou zábavou sa stáva kŕmenie. Skoro tiež zistí, že plač je preň dôležitý nástroj na upútanie pozornosti dospelých. V troch mesiacoh sa na brušku opiera o predlaktie a dolnú polovicu hrudníka, dlane má roztvorené. Tento pohyb so zdvihnutou hlavičkou nazývame pasenie žriebätok. Je to dôležitý krok vo vývoji dieťaťa.
Pevne zaťaté ruky do päste alebo opieranie sa iba o zápästie pri natiahnutých pažiach svedčí o pretrvávajúcom svalovom napätí a nie je známkou správneho vývoja. V sede udrží hlavičku a uchopí predmet podaný do ruky.
Šesť mesiacov
Ak dieťa oslovíme, odpovedá hláskami, otáča sa za zvukom, raduje sa z pozornosti ostatných, uchopuje predmety a podáva ich z ruky do ruky.
Dokáže vziať do každej ruky inú hračku a súčasne ju držať. Predmety drží tak, že palček býva v opozícii oproti ostatným prstom. To je podmienkou jemnejšej manipulácie s nimi a lepšieho držania.
Začína sa však aj obdobie, keď bude starostlivejšie rozlišovať svojich blízkych a pociťovať strach z cudzích osôb. Uvedomuje si stále a bezpečné vzťahy, viaže sa na matku. Postupne sa naučilo využívať svoje hlasové schopnosti na vytváranie hluku a upútanie pozornosti.
Pritiahne sa do sedu a dokáže sedieť s oporou.
Obracia sa na chrbát a z chrbta na bruško.
V polohe na brušku sa vzoprie na napätých pažiach, pričom hrudník a časť bruška sú nad podložkou.
Drží si nožičky rukami, strká si palec nohy do úst.
Začína rozlišovať obľúbené a neobľúbené jedlá.
Deväť mesiacov
Deväťmesačné dojča vie vytvoriť reťazec slabík, hovorí „mama, tata“, vie „ťap-ťap“.
Začína výraznejšie prejavovať obavy z cudzích ľudí, skúma predmety rukami, ústami a očami, samostatne sedí, plazí sa a začína liezť. (Ak sa dieťa samo neposadí, nemalo by bez opory sedieť dlhšie než niekoľko minút.)
S pomocou sa pritiahne do stoja.
Plazenie a následné lezenie dieťaťa je dôležitým míľnikom v jeho vývoji.
Pri plazení sa dieťa pohybuje dopredu opreté o lakte, nohy zostávajú voľne natiahnuté.
Pri lezení sa už opiera dlaňami s natiahnutými prstami, nohy aj ruky sú striedavo zaťažované a vykročená nôžka má ľahko pokrčenú plôšku.
Neučte dieťa chodiť, hoci chce viesť za ruky, aby mohlo urobiť prvé nesmelé krôčiky. Naučí sa chodiť samo, len čo dozreje. Lezenie je veľmi zložité a dieťa si tak precvičuje pohybové vzorce a budúcu koordináciu pohybov, čo sa mu bude neskôr pri chôdzi i behu veľmi hodiť. Uľahčovaním chôdze držaním dieťaťa za ruky sa etapa lezenia úplne zbytočne skráti alebo preskočí, čo z vývojového hľadiska nie je optimálne. Na druhej strane je mnoho detí, ktoré neliezli a nikdy im to neprekážalo a zrejme ani prekážať nebude. Tiež sú deti, ktoré liezli ešte dlho po roku veku, keď si ich vrstovníci už obstojne vykračovali, a ani týmto deťom mierne oneskorenie začiatku chôdze neprekáža.
Jeden rok
V prvom roku veku už dieťa často hovorí niekoľko slov, rozumie jednoduchým otázkam, dáva pusinku, pomáha pri obliekaní.
Napodobňuje svojich blízkych, aby ich rozosmialo, a čím viac ocenenia sa mu dostane, tým častejšie to opakuje, aby pobavilo. Nedôverčivosť k neznámemu zostáva a ostatné deti, okrem tých, s ktorými vyrastá, ho nezaujímajú. Jasne cíti svoje ja a začína vzdorovať, keď niečo nie je podľa jeho predstáv.
Stojí s oporou, samostatne sa priťahuje do stoja, šplhá sa po nábytku. Chodí do strán a drží sa pri tom nábytku. Na rýchlejší presun z miesta na miesto často používa lezenie. Chôdza sa bude postupne zdokonaľovať.
Chodúľka je pre dieťa nevhodná a môže byť aj nebezpečná. Nevedie k prirodzenému rozvoju jeho pohybových schopností. Dieťa, ktoré bolo v chodúľke, väčšinou dlho našliapava pri chôdzi na špičky.
Tento prehľad je iba orientačný, každé dieťa je iné. Napriek tomu by jednotlivé obdobia prvého roka života donoseného zdravého dojčaťa mali približne sledovať túto postupnosť. Pri podozrení na oneskorenie vývoja je dôležité včasné vyšetrenie detským neurológom.