babyweb.sk > Čo robiť s nechcenými vianočnými darčekmi?
Čo robiť s nechcenými vianočnými darčekmi?
Objavil sa pod vaším stromčekom nevkusný alebo úplne zbytočný darček? Nesmúťte, riešenie je vždy. Napríklad Eva z Bratislavy každý rok zbiera nechcené darčeky a nosí ich na charitu alebo do domovov.
Ak nemáte možnosť ho vymeniť v obchode, kde bol kúpený, máme pre vás pár tipov, čo s ním:
Vymeňte si emailom zoznam nechcených darčekov so všetkými známymi, ktorí sú na tom podobne. Môžete napísať, čo za ne chcete – či iné veci alebo peniaze. Zo zarobených peňazí si kúpte niečo, na čo ste chceli dávno šetriť.
Vytvorte krásne darčekové balíčky a choďte s nimi do detského domova, dojčenského ústavu, do armády spásy alebo nejakej humanitárnej organizácie. Obdarujte potrebných ľudí a vaše pôvodne nechcené darčeky vám aj niekomu ďalšiemu nakoniec vykúzlia úsmev na tvári. Toto môžete urobiť so všetkými nepotrebnými vecami, ktoré sa vám váľajú v skrini už od minulých Vianoc. Balíčky si včas popíšte, aby dupačky neskončili v domove dôchodcov a podobne.
Buďte kreatívni. Na prvý pohľad nepotrebné darčeky môžu byť nakoniec originálne. Z nechcených CD si urobte podšálky, z pletených ponožiek polopalčáky a zo starého svetra módny šál…
Pár ďalších tipov:
- účtenku priložte k darčeku v extra malej zalepenej obálke, aby bola k použitiu iba v prípade potreby
- aj z na prvý pohľad nevydareného darčeku môže byť nakoniec niečo osobné, keď k tomu pridáte niečo zo seba
- na internete môžete nájsť výmeny darčekových poukazov. Keď napríklad dostanete poukážku na nákup za 20 eúr do drogérie, ale chcete si kúpiť skôr niečo na seba, môžete nájsť niekoho, kto to má presne opačne.
- nechcené darčeky darujte na humanitárne účely a odpočítajte si ich z daní.
Ako riešia nechcené darčeky ich predajcovia?
To, že sa po Vianociach vo veľa domácnostiach rieši problém, čo s darčekmi, ktoré obdarovaných nepotešili, alebo sa pod stromčekom zišli vo viacerých kusoch, si uvedomujú aj niektorí obchodníci a umožňujú svojim zákazníkom darčeky vrátiť späť do obchodu.
Združenie slovenských spotrebiteľov (ZSS) urobilo prieskum, ktorý bol zameraný na vrátenie vianočných darčekov. Oslovili 34 rôznych obchodov. Vybraní boli predajcovia spotrebného tovaru, potravín, drogistického tovaru. Z ich odpovedí vyplynulo, že niektoré nechcené vianočné darčeky je možné vrátiť a to aj počas celého roku, kedy sa takto firmy snažia vyjsť spotrebiteľom v ústrety.
Lehoty vrátenia alebo výmeny sa rôznia
Pretože predávajúci konajú nad rámec svojich povinností, môžu si pre vrátenie či výmenu nepodarených vianočných darčekov stanoviť vlastné podmienky. Niekedy je to napríklad prítomnosť originálneho obalu alebo krabice, najčastejšie to je ale doba, do kedy sú obchodníci ochotní vyjsť v ústrety.
Niektoré obchody umožňujú vrátiť veci do 14 dní bez udania dôvodu, inde je na to stanovený mesiac alebo 3 mesiace. Vždy sa ale spotrebitelia musia preukázať dokladom o zakúpenom tovare. Zákazníci by sa preto mali pri svojich nákupoch v týchto dňoch informovať priamo v predajni, či a za akých podmienok prijímajú darčeky späť.
Na Babywebe tiež nájdete:
Ako nezaplaviť deti darčekmi?
Nakupovanie ako mánia
Ako to je s internetovým predajom?
„Situácia je iná. Tovar je možné vrátiť do 14 dní od jeho obdržania a to aj bez udania dôvodu,“ upozorňuje Jan Mišurec.
„Internetoví a obvykle ani ostatní obchodníci neprijímajú späť DVD, CD, počítačové hry a podobné darčeky, pri ktorých bol porušený originálny obal. Vo veľa obchodoch sa tiež nedá vrátiť kozmetika, potraviny, knihy, spodná bielizeň alebo poškodený tovar,“ dodáva Mišurec.
Pri nákupe cez internet v rámci Európskej únie, túto problematiku upravuje špeciálna smernica. V nej je napríklad určené, že spotrebiteľovi musí byť daná minimálna doba siedmych pracovných dní, kedy od prevzatia veci smie zákazník odstúpiť od zmluvy.
V zahraničí si zistite záručné podmienky
Spotrebitelia, ktorí nakupujú v zahraničí, by si mali v každom prípade zistiť záručné podmienky dané krajiny, najmä, či existuje doba na odstúpenie od zmluvy a aké sú záručné podmienky, a či je možné uplatniť reklamáciu aj na Slovensku, v prípade, že tu má predajca pobočku či výrobca servis.
„Len niekoľko málo výrobcov cez svoje servisné strediská poskytuje záruku vo všetkých krajinách sveta, lepšia situácia je pri nákupe v rámci EU, kedy môže predajca poskytovať „eurozáruku“. Spotrebitelia by si teraz pri kúpe tovaru v zahraničí a to ako v kamenných obchodoch, tak aj na internete, mali zistiť, či je možné nevydarené vianočné darčeky vymeniť a aké sú doby vrátenia,“ upozorňuje právnik Jiří Žůrek.
Ak sa objavia problémy, s ktorými si spotrebitelia nebudú vedieť pomôcť, môžu sa poradiť v Európskom spotrebiteľskom centre, prípadne môžu kontaktovať niektorú z osobných poradien ZSS alebo Asociáciu spotrebiteľov Slovenska.