babyweb.sk > Dieťa > Štvrtý a piaty mesiac – fyzický a citový vývoj, hra
Štvrtý a piaty mesiac – fyzický a citový vývoj, hra
Štvrtý a piaty mesiac prináša mnoho významných pokrokov. Dieťa sa začína otáčať, začne dvíhať hlavičku a v polohe na brušku pozoruje okolité dianie. Veľké zmeny nastávajú v súhre medzi okom a rukou. Bábätko dokáže uchopovať hračky a predmety okolo seba. Vyvíja sa aj reč, aj keď slová sa zatiaľ neobjavujú. Dieťa tiež začína rozoznávať ľudí okolo seba, vie odlíšiť známych ľudí od cudzích.
Pohybový vývoj
V tomto období už deti neležia len na chrbátiku. Začínajú sa natáčať na bok a niektorým sa podarí otočiť i na bruško. Je to však skôr výnimka. Vo štvrtom a piatom mesiaci musíme dieťatku ešte pomáhať otočiť sa pri pohybových hrách na bruško.
Keď deti ležia na brušku, zvyčajne zdvíhajú hlavičku s hrudníkom pomerne vysoko a s istotou sa opierajú o predlaktie a roztvorené dlane. V tejto polohe sú teraz schopné pozorovať, čo sa deje v ich okolí. Postupne začínajú prenášať hmotnosť z jednej rúčky na druhú, preto už v piatom mesiaci môžu uvoľnenou ručičkou, o ktorú sa práve neopierajú, siahnuť po blízkej hračke.
V sede sa dieťa ešte samo bez opory neudrží, a tak ho rozhodne nesmieme podkladať vankúšmi. Nemali by sme ho ani nechávať v rôznych sedačkách, hoci sa to deťom páči, pretože tým obmedzujeme ich vlastný aktívny pohyb, čo rozhodne nie je prospešné. Dieťatko si skôr môžeme pri pohybových hrách usadiť do lona alebo si s ním na chvíľku sadnúť k stolu, kde sa o nás opiera. Hračky mu budeme ukazovať rovnako v tejto istej polohe.
Vývoj pohybu ručiček a prstíkov
Teraz nastáva veľký rozvoj vo vývoji súhry oka a ruky, teda vo vedení rúk pod kontrolou zraku. Ako sme sa už zmienili, predstupeň môžeme pozorovať v treťom mesiaci, keď dieťa začne svoje ručičky ohmatávať a spájať ich. Vo štvrtom mesiaci sa spravidla začína skutočná hra s rukami. Deti vydržia dlho pozorovať, ako sa ich rúčky a jednotlivé prstíky pohybujú, ako jedna ručička zachytí druhú, atď. Je to veľmi dobrá hra na nácvik uchopenia predmetov.
Vo štvrtom a v piatom mesiaci dokážu postupne cielene siahať a uchopovať hračky, ktoré im ponúkame, keď ležia na chrbátiku, alebo tie, ktoré majú zavesené nad hrudníkom. Zo začiatku prevláda uchopenie oboma rúčkami súčasne, neskôr siahajú a uchopujú každou ručičkou zvlášť. Spôsob uchopenia sa rovnako vyvíja. Palček začína byť v opozícii s ostatnými prstami, čo umožňuje lepšie uchopenie a jemnejšiu manipuláciu s predmetom.
Rozumový vývoj
Uchopovanie hračiek a manipulácia s nimi má veľký význam pri vývoji našich najmenších. Nielenže pritom poznávajú rôzne vlastnosti predmetov, ale sa aj učia, že určitý pohyb s hračkou môže mať konkrétny následok. Stisnutie hračky napríklad dokáže vyvolať zvuk, a to už predstavuje chápanie určitých vzťahov v rámci vlastnej činnosti, napríklad medzi stisnutím hračky a počutým zvukom, teda jej zapískaním. Tým dochádza k rozvoju myslenia. Dieťa pri hre poznáva, že niektoré javy môže samo vyvolať, a to napríklad aj tie, ktoré mu prinášajú radosť a uspokojenie. Narábanie s hračkami je pre deti dôležitou prácou, pri ktorej sa rozvíjajú ďalšie duševné procesy ako pozornosť a pamäť.
Vývoj reči
Ak ide o vývoj reči, hlasové prejavy sú v tomto období rozmanitejšie. Stále však ide o mrmlanie. Ďalší stupeň vo vývoji reči, teda džavotanie slabík, sa začína vyskytovať väčšinou až v druhom polroku prvého roka života. Vo štvrtom a v piatom mesiaci môžeme zaznamenať iný pokrok vo vývoji reči. Dieťa je schopné využiť svoj hlasový prejav na vyvolanie určitého správania dospelého. Detské zvýsknutie môže napríklad znamenať nielen radosť z prežívanej hry, ale môže byť i odmenou dospelému za jeho hru a výzvou, aby v hre pokračoval. Dieťa je teraz už schopné samo „riadiť“ správanie dospelého a vyvolať jeho určité reakcie, čo súvisí so sociálnym a s citovým vývojom.
Čítajte tiež:
- Čo potrebujú bábätká, aby boli šťastné?
- Odlúčenie a emočné prejavy dieťaťa
- Vieme hovoriť s vlastným dieťaťom?
Sociálny a citový vývoj
Dieťa teraz začína postupne rozlišovať nielen seba od matky, ktorá mu je väčšinou stále nablízku, ale i svojich blízkych od cudzích ľudí, ku ktorým začína byť menej dôverčivé. Zo začiatku sa ešte usmeje i na neznáme tváre, ale potom si uvedomí odlišnosť cudzích od svojich najbližších a ak sa k nemu niekto cudzí nečakane priblíži, môže začať plakať. Skutočný strach z neznámeho sa však vyvíja o niečo neskôr, spravidla medzi siedmym a ôsmym mesiacom života. Medzi deťmi sú v takýchto prejavoch veľké individuálne rozdiely. Niektoré deti sú stále „spoločenské“ a úsmevy rozdávajú všetkým okolo bez rozdielu, iné sú vážnejšie a na úsmevy skúpejšie. Individuálnu charakteristiku dieťaťa treba rešpektovať i v tomto ohľade.
Hra
Ako sme už uviedli, v tomto veku dieťaťu väčšinou už nestačí ležať len na chrbátiku. Najskôr sa snaží otáčať na bok a potom i na bruško. Je preto dobré teraz mu ukazovať hračky na jednej i na druhej strane a lákať ho nimi k otáčaniu sa na obidva boky. Treba ho brať z postieľky von, pretože tento priestor je preň už obmedzujúci a postieľka by mala slúžiť výhradne len na spanie.
Pohybové hry by sme mali využívať najmä pri prebaľovaní dieťaťa, kedy mu robí radosť, že je nahé a nie je v pohybe ničím obmedzované. Môžeme pri tom využívať aj jednoduché rytmické riekanky, v ktorých napríklad menujeme rôzne časti telíčka a tváre, ktorých sa zároveň dotýkame. Dieťa tak bude formou hry postupne poznávať celú svoju telesnú schému. Obľúbené sú najmä hry s ručičkami, no nezabúdajme ani na nožičky.
Hoci nedávame dieťatko pasívne sedieť, môžeme mu dopriať radosť z tejto polohy v pohybovej hre, pri ktorej si ho vezmeme na pohovku, posadíme si ho do lona čelom k sebe a robíme rôzne pohyby. Takouto hrou, v ktorej je dieťa samo aktívne, sa potešia obe zúčastnené strany.